Bybanen AS har ansvar for drift og forvaltning av ferdig bygget infrastruktur for Bybanen i Bergen. En viktig del av oppdraget er å sikre en tilgjengelig og sikker infrastruktur gjennom god planlegging og effektiv vedlikeholdsstyring.
– Denne nye vognen fra Windhoff blir en veldig viktig vogn for oss for å kunne levere på dette oppdraget. Den vil bli sentral i både det løpende vedlikeholdet av 32 kilometer med spor og sesongbasert avisingsarbeid og snørydding, sier administrerende direktør Geir Østerfeldt i Bybanen AS.
Arbeidsvognen har en kontraktsverdi på 58, 8 millioner kroner og er den største enkeltstående anskaffelsen så langt for Bybanen AS.
– Arbeidsvogner som dette er på ingen måte hyllevare, og det har komplisert anskaffelsen. Bybanen AS har jobbet målrettet for å skape konkurranse om pris, kvalitet og tekniske løsninger som passer Bybanen. Vognen vi nå har valgt fra Windhoff gir oss et viktig verktøy for sporvedlikehold for både dagens og fremtidige behov. Vognen har en forventet levetid på 40 år, og når vognen kommer i drift i 2028 vil den sikre både ordinært skinnevedlikehold og gi oss et viktig verktøy for å holde Bybanen fri for is og snø, sier prosjektleder for anskaffelsen Jimmy Schmincke i Bybanen AS.
Utstyr og arbeidsområder
Arbeidsvognen blir levert klar for å kunne utføre skinnesliping, brøyting med plog i begge ender og avising av kjøreledning. I tillegg er arbeidsvognen er forberedt for å kunne utføre måling av kjøreledning og spor, påmontering av roterende snøkost, tilkobling av flakvogn med kran og mulighet for batteridrift.
Illustrasjonsbilder av arbeidsvognen Ventus NV SF50 fra Windhoff:
Illustasjonbilde av arbeidsvogn type Ventus NV SF50 som Bybanen AS har bestilt for levering i 2028. Foto: Windhoff
Arbeidsvogn Ventus NV SF50
- Lengde:12,5 m
- Bredde:2,2 m
- Egenvekt: 32 tonn
- Akselformel: Bo’ Bo’
- Fremdrift:4 x 100 kW med enkeltakseldrift
- Største hastighet: 50 km/t
- Arbeidshastighet: Inntil 30 km/t
Utstyr og arbeidsområder
Arbeidsvognen kommer utstyrt til Bybanen for
- Skinnepussing
- Brøyting
- avising av kjøreledning
Arbeidsvognen er forberedt for
- Måling av kjøreledning og spor
- Roterende snøkost
- Tilkobling av flakvogn med kran
- Batteridrift
Tidslinje fra kontrakt til leveranse
- Detaljprosjektering starter umiddelbart etter kontraktssignering
- Godkjennelse av vogn for produksjon (design freeze) oktober 2025
- Produksjonsstart mars 2027
- Fabrikkgodkjenning av vogn januar 2028
- Levering til Bybanen AS februar 2028
- Endelig overtakelse juli 2028
- Intern opplæring og idriftsettelse på bybanelinjen fra sommeren 2028.

Geir Østerfeldt
Administrerende direktør
Epost: geir.osterfeldt@bybanen.no

Jimmy Schmincke
Prosjektleder
Epost: Jimmy.Oliveira.Schmincke@bybanen.no
Bybanen AS
- Bybanen AS har ansvar for drift og forvaltning av ferdig bygget infrastruktur, vognmateriell, samt levering av passasjertransport til Skyss.
- Bybanen i Bergen består av to linjer med til sammen 32 kilometer dobbeltspor og 128 kilometer kontaktledning. I tillegg kommer depot, verksted og vognhall.
- I 2024 fraktet Bybanen i Bergen 25,9 millioner passasjerer og er ryggraden i kollektivsystemet i Bergen.
- I 2024 leverte Bybanen AS passasjertransport med en punktlighet på 99,6 prosent og en regularitet på 99,4 prosent.