
Nattarbeid: Pakking av pukkspor på linje 1 16. september – 30. november
Pukk er steiner som holder skinnene på plass. På linje 1 skal disse nå «pakkes»
Pakking vil si at steinene blir løftet og snudd slik at de beholder funksjonen sin med å holde sporet på riktig plass og fungere både som vibrasjonsdemper og å drenere bort vann. Sammen med pakkingen fjerner vi også gress og mose fra sporet. Arbeidet må gjøres på natt i tiden 0130 – 05:o0 mens Bybanen ikke går.
Hvor og når jobber vi?
På denne siden vil vi oppdatere hvor og når vi jobber videre. Arbeidet vil være støyende som fra en stor kostebil og en gravemaskin Arbeid nær bebyggelse vil bli SMS – varslet.
- Natt til mandag 13. oktober: Råstølen
- Natt til tirsdag 14. oktober: Nesttun terminal og Kristianborg
- Natt til onsdag 15. oktober: Fantoft, Nesttun og Slettebakken
- Natt til torsdag 16. oktober: Fantoft
- Natt til Fredag 17, oktober: Råstølen
Oversikten blir fortløpende oppdatert med nye arbeidssteder
Hvorfor er denne pakkingen så viktig?
På Bybanen har ballastpukk en helt avgjørende funksjon. Den ligger som et lag under og rundt svillene og har flere viktige roller:
Stabilitet:
- Holder svillene og skinnene på plass, selv når bybanen passerer med stor vekt og hastighet
- Hindrer at svillene forskyves sideveis eller synker ujevnt.
Drenering:
- Slipper vann lett igjennom slik at underbygningen ikke blir stående i vann.
- Forhindrer frostskader under vinterforhold
Støtdemping:
- Fordeler kreftene fra toget nedover i grunnen.
- Reduserer slitasje på både spor og materiell.
Fleksibilitet og vedlikehold:
- Ballasten kan pakkes og justeres med pakkmaskiner for å gjenopprette riktig sporprofil.
- Det er enkelt å bytte ut eller fylle på mer ballast ved behov.